سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، با شخص بی ادب، خالص نمی شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :0
کل بازدید :829
تعداد کل یاداشته ها : 7
103/2/6
3:51 ع

 از تاریخ دوّم رجب سال 920 هجری قمری (23 اوت 1514 میلادی) ک سلطان سلیم اوّل عثمانی در منطقة چالدران در شمال غربی ارومیه شاه اسماعیل را شکست داد، تا 1980 میلادی که صدام حسین به ایران حمله نمود، بین ایران و کشورهای همسایه غربی 25 جنگ بزرگ رخ داده است که 24 جنگ با دولت عثمانی بوده و آخرین آن با صدام و کشوری بنام عراق.

در قراردادهایی که پس از پایان جنگ ها بین طرفین منعقد می‌شد، معمولاً هیچگاه بطور دقیق محل مرزها مشخص نمی‌شد و مسائل با بخشیدن کلّی و مبهم سرزمین حل می‌شد و عملاً نطفة جنگ های بعدی با قرارداد صلح بسته می شد.

کامل ترین قرارداد مرزی که بعداً نیز زمینة روابط دولت جدیدی بنام عراق با ایران شد، قرارداد دوّم ارزنه الرّوم بود که علاوه بر نمایندة دولت ایران (امیرکبیر) و نمایندة دولت عثمانی، نمایندگانی از کشورهای روسیّه و انگلیس نیز حضور داشتند و چهار سال طول کشید و در این قرارداد دولت ایران از کلیّة ‌دعاوی خود در مورد شهر و ولایت سلیمانیه چشم‌پوشی و بندر خرمشهر و آبادان (لنگرگاه و اراضی واقع در ساحل شرقی اروند رود) به ایران واگذار و آزادی کشتی رانی ایران در اروندرود پذیرفته گردید و دو طرف متعهد شدند مهندسانی جهت تعیین حدود مرزی اعزام نمایند.

پس از تشکیل دولت عراق و اختلافات دولت ایران با عراق در رابطه با حدود مرزی در سال 1934 عراق قضیة اختلافات مرزی خود با ایران را با پشتیبانی انگلستان به جامعة ملل برد ولی آن جامعه توصیه کرد که طرفین با گفتگوهای مستقیم اختلافات خود را از راه های صلح‌آمیز حل نمایند و در 1937 وزارت خارجة عراق پیش نویس قراردادی را تقدیم ایران کرد و قراردادی به امضاء رسید که در آن کشتی رانی در سراسر اروند رود بجز آب های مقابل خرمشهر و آبادان به دولت عراق واگذار شد اگرچه ایران دائم به این امر اعتراض و آن را مغایر سایر اصول می‌دانست. این قرارداد تحت فشار انگلیس به ایران تحمیل شده بود.

در دوران ملّی شدن صنعت نفت، عراق یکی از ناوهای انگلیسی را برخلاف قرارداد فوق وارد اروند رود نمود و شروع به تحریکاتی در مرزهای ایران کرد

با توجّه به اختلافات، دو کشور بیست سال بعد به دنبال بستن پیمان جدیدی بودند که رژیم سلطنتی در عراق با کودتا سرنگون شد و رهبر نظامی جدید به توافق های دو کشور دربارة اجرای مفاد قرارداد 1937 و حل اختلافات مرزی توجهی ننمود.

در اواخر نوامبر 1959 درگیری‌های لفظی میان دو کشور آغاز شد و به جنگ شدید تبلیغاتی میان دو کشور در مورد اروندرود منجر گردید.